Show simple item record

dc.contributor.authorBalaban, Yüksel
dc.contributor.authorÖztürk, Özgül
dc.date.accessioned2021-12-10T11:15:58Z
dc.date.available2021-12-10T11:15:58Z
dc.identifier.citationBalaban Y., Öztürk Ö., Animasyon Anlatısında Renklerin Dili, "Neo-Sinema: Tekniğe ve teknolojiye dair okumalar", Emre Ahmet Seçmen, Editör, Doruk Yayınları, İstanbul, ss.375-409, 2021
dc.identifier.othervv_1032021
dc.identifier.otherav_72c29b61-b6e1-4d7d-a3d2-8d2118bee9a1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12627/171553
dc.description.abstractNormal 0 false false false TR X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normal Tablo"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:TR; mso-fareast-language:EN-US;} Yaşadığımız dünyayı anlamlandırmamızı sağlayan en önemli unsurlardan biri de kuşkusuz renktir. Bu bağlamda, insanlık tarihi boyunca renk olgusu oldukça efektif bir fenomen olmuş, toplumları ve kültürlerini doğrudan etkileyerek nesiller boyunca aktarılan çeşitli sembollere ve kodlara dönüşmüştür. Toplumlar ve bireyler tarafından renklere verilen tepkiler mekan ve zamana karşı değişkenlik gösterebilse de evrensel olarak kabul görmüş ve küresel bir nitelik kazanmış renk kullanımlarından da söz etmek mümkün hale gelmektedir.Rengin evrensel ya da kültürel kodları ile taşınan anlamlarının yanı sıra duygu dünyamızı da doğrudan veya dolaylı olarak etkilediği bilinen ve kabul gören bir gerçektir. Öyle ki, giysilerden logolara, belirli mekanlar için tercih edilen renklerden üniformalara kadar pek çok alanda rengin psikolojik etkisi göz önünde bulundurularak tercih yapılmaktadır. Öte yandan, renkler ve duygular arasındaki ilişkiyi tanımlayabilmek adına sinestezi kavramı geliştirilmiş ve iki temel yaklaşımla açıklanmaya çalışılmıştır. İlk yaklaşımda kültürün etkisinden söz edilirken ikinci yaklaşımda ise kalıtsal olarak aktarılan ve doğuştan gelen bir çeşit duyu/duygu karmaşası olduğu belirtilmektedir. Sinestetik bulgular içersin ya da içermesin, renklerin görsel bir uyaran olarak duygu dünyamızı etkilediği ve belirli çağrışımlar yapmayı kolaylaştırdığı açıktır. Aynı zamanda, görsel iletişim dili oluşturmada da önemli bir simgesel rol üstlenen renk, animasyon sineması için de oldukça etkili ve belirleyici bir niteliğe sahiptir. Nihai hedefinin karakterlerin ve olayların sözlü anlatımı değil, hareket illüzyonu yaratılarak gösterilmesi olduğu animasyon sanatında renkler; izleyiciyi etkilemek ve izleyicide empati yaratabilmek açısından kullanılan etkili enstrümanlardan biridir. Bu bağlamda, belirli karakter yapılandırmaları ve mekan tasarımlarında benzer renklerin seçilmesi, rastlantısal olmaktan ziyade bilinçli bir tercihin tezahürleridir. Bu çalışmada, animasyon anlatısında renklerin yeri ve evrensel temel duygular bağlamında kullanımı sorgulanacaktır. Çalışmanın amacı, üç boyutlu bilgisayar animasyonunun oldukça ses getiren, başarılı ve ödüllü iki yapımı üzerinden; renk kullanımını değerlendirmek ve renkler, duygusal dışavurumlar ile olası evrensel temel duygu ilişkisini çözümleyebilmektir. Bu süreç, literatür taramasının ardından Yukarı Bak (Up) ve Coco filmlerinden seçilen görseller üzerinden oluşturulan renk paletlerinin yorumlanması ile sonuçlanacaktır. Çalışma kapsamında, iki ayrı filmden iki farklı kültürün evrensel beş temel duygu ve renk kullanımları doğrultusunda incelenmiş, benzeştikleri ve farklılaştıkları noktalar tespit edilip değerlendirmeye alınmıştır.
dc.language.isotur
dc.publisherDoruk Yayınları
dc.subjectFİLM, RADYO, TELEVİZYON
dc.subjectSosyal ve Beşeri Bilimler
dc.subjectKitle İletişimi ve Araçları
dc.subjectRadyo, Sinema ve Televizyon
dc.subjectSanat
dc.subjectSahne ve Görüntü Sanatları
dc.subjectSinema-TV-Fotoğraf
dc.subjectMuseology
dc.subjectCommunication
dc.subjectSosyal Bilimler Genel
dc.subjectSocial Sciences & Humanities
dc.subjectVisual Arts and Performing Arts
dc.subjectSANAT
dc.subjectİLETİŞİM
dc.subjectSanat ve Beşeri Bilimler
dc.subjectSosyal Bilimler (SOC)
dc.subjectSanat ve Beşeri Bilimler (AHCI)
dc.titleNeo-Sinema: Tekniğe ve teknolojiye dair okumalar
dc.typeKitapta Bölüm
dc.contributor.departmentİstanbul Üniversitesi , İletişim Fakültesi , Radyo Televizyon Ve Sinema Bölümü
dc.contributor.firstauthorID2757097


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record