dc.contributor.author | Yaşar, Muhammed Yuşa | |
dc.date.accessioned | 2021-12-10T12:39:25Z | |
dc.date.available | 2021-12-10T12:39:25Z | |
dc.identifier.citation | Yaşar M. Y. , 19. Yüzyıl Kelâm Tartışmaları Bağlamında Hüseyin El-Cisr’in (1845- 1909) Din-Bilim İlişkisi, Eğitim ve İslam’in Bazı Uygulamalarına Yöneltilen İtirazlara İlişkin Görüşleri, "Sahn-ı Semân’dan Dârülfü̈nûn’a Osmanlı’da İlim ve Fikir Dünyası XIX. Yüzyıl", Ahmet Hamdi Furat, Editör, Zeytinburnu Belediyesi Kültür Yayınları, İstanbul, ss.461-481, 2021 | |
dc.identifier.other | av_cc786cfa-094c-4158-947b-bf697d4de064 | |
dc.identifier.other | vv_1032021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12627/174332 | |
dc.description.abstract | XIX. yüzyılın ilk yarısında Trabluşşam’da doğan, daha sonra eğitimini tamamlamak üzere Ezher’e giden Hüseyin el-Cisr, kelâmcıkişiliğinin yanı sıra eğitim ve tasavvuf alanındaki faaliyetleri ile de bilinmektedir. Eğitim alanında, kurmuş olduğu el-Medresetü’l-Vataniyye ve el-Medresetü’r-Recebiyye; tasavvuf alanında amcasından devraldığı Halvetiyye tarikatı şeyhliği bu hususlarıteyit etmektedir. Ailesinin Osmanlı yanlısı duruşunu devam ettiren Hüseyin elCisr çeşitli vesilelerle İstanbul’da bulunmuş, bir süre Sultan II. Abdülhamid tarafından saray hocalığına tayin edilmiştir.Hüseyin el-Cisr batının, tabii ilimler bakımından üstün ve materyalizm başta olmak üzere bazı din dışı akımların etkili olduğubir dönemde yaşamıştır. Bu akımların İslâm dünyasında yayılması sebebiyle oluşan meydan okumalara odönemde Mısır modernistlerinin cevap vermeye çalıştıkları bilinmektedir. Hüseyin el-Cisr ise onlardan farklı olarak bunu geleneksel-muhafazakârçizgide yapmaya çalışmıştır. Onun bu tavrını Muhammed Abduh “pasif” bir durum olarak nitelendirirken, talebesi Reşit Rıza ise tasavvufçu kimliğinden dolayı Cisr’i eleştirmiştir. Bunun yanında Cemâleddin el-Efgânî, onun kelâmcı duruşundan sitâyişle bahsetmiş ve onu “zamanının Eş‘arî’si olarak nitelemiştir.el-Cisr’in kelâmî konuları ele aldığı iki önemli eseri er-Risâletü’l-Hamîdiyye ve el-Husûnu’l-Hâmidiyye mütalaa edildiğinde bu iki eserde el-Cisr, yukarıda belirtilen meydan okumalara karşı geleneksel kelâm çizgisini korumaya, güçlendirmeye hattabazı yerlerde klasik kelâmda yer alan bazı bilgileri güncellemeye çalışmıştır.Anahtar Kelimeler: Hüseyin el-Cisr, Trablusşam, Medrese, Pozivitizm, Materyalizm | |
dc.language.iso | tur | |
dc.publisher | Zeytinburnu Belediyesi Kültür Yayınları | |
dc.subject | Kelam | |
dc.subject | Religious Studies | |
dc.subject | Social Sciences & Humanities | |
dc.subject | DİN | |
dc.subject | Sosyal ve Beşeri Bilimler | |
dc.subject | İlahiyat | |
dc.subject | Sanat ve Beşeri Bilimler | |
dc.subject | Sosyal Bilimler (SOC) | |
dc.subject | Sanat ve Beşeri Bilimler (AHCI) | |
dc.title | Sahn-ı Semân’dan Dârülfü̈nûn’a Osmanlı’da İlim ve Fikir Dünyası XIX. Yüzyıl | |
dc.type | Kitapta Bölüm | |
dc.contributor.department | İstanbul Üniversitesi , İlahiyat Fakültesi , Temel İslam Bilimleri Bölüm | |
dc.contributor.firstauthorID | 2716863 | |