Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorKaya, Veysel
dc.date.accessioned2023-10-10T11:47:22Z
dc.date.available2023-10-10T11:47:22Z
dc.identifier.citationKaya V., "İNSANIN YETKİNLEŞMESİNİN ÖNÜNDEKİ NEFSÂNÎ ENGELLER: BURSEVÎ ÖRNEĞİNDE BİR İNCELEME", Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt.23, ss.97-119, 2023
dc.identifier.issn2146-7846
dc.identifier.otherav_1a18b535-da30-4ea4-8d5c-7a995a69e7d5
dc.identifier.othervv_1032021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12627/189902
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/bozifder/issue/78611/1229315
dc.description.abstractBu çalışma, İslam ahlâk geleneğindeki tekâmül/yetkinleşme kavramının Kur’ân-ı Kerîm’de ibadete/ubûdiyyete karşılık geldiğini ve insanın ubûdiyyetinin önüne geçen engellerin, aynı zamanda yetkinleşmesinin de önüne geçtiği tespitinden hareket et-mektedir. Bu tespit, Osmanlı mutasavvıfı İsmail Hakkı Bursevî’nin düşüncesinin, temeleseriRûhu’l-beyân’a yansıyan ana tezlerinden birini oluşturmaktadır. Bu çalışmada ilk önce nefsin yetkinleşmesinin ne olduğutekâmülkavramı ekseninde İslam ahlâkçılarının metinlerine atıf yapılarak incelenmiş, bu kavramın vahiyde hangi bağlamlarda orta-ya çıktığı tartışılmıştır. Bu bağlamda Râgıb İsfehânî, Gazâlî ve Bursevî gibi âlimlerde ibadetin içeriğine dair serdedilen yorumlara dikkat çekilmiştir. Çalışmada daha sonra nefsânî engellerin temelleri olarak tespit edilen iki kavram üzerine odaklanılmıştır: ce-halet ve küfür. Son başlıkta ise bilgiye dayanan nefsânî eksikliklerin bir sonucu olarak ortaya çıkan kötü ahlâktan bahsedilmiştir. Çalışmada genel olarak Kur’ân’da yetkinleş-menin önünde sayılan ve insanın nefs sahibi olmasından kaynaklı engeller somut ör-nekler eşliğinde incelenmiş, vahyin felsefenin teorik olarak incelediği bir konuya hangi bağlamlarda temel oluşturduğuna dikkat çekilmiştir. Kur’ân ayetlerinin nefsânî engeller ile ilgili bağlamlarının tespit edilmesinde özellikle Osmanlı dönemi âlimi İsmail Hakkı Bursevî’ninRûhu’l-beyânisimli tefsiri merkeze alınmıştır. Çalışmanın metodu açısın-dan bu tefsirin başlıca odak noktasına alınmasının nedeni, Bursevî’nin klasik İslami ilimlerdeki hassasiyetine nazaran, kendisine kadar gelen tasavvuf ve felsefe birikimine vâkıf olmasıdır. Çalışmada ilâhî vahyin cehalet, küfür ve masiyet gibi olumsuz olarak nitelediği anlamların sadece şerʽî teklif planında kalmayıp, aynı zamanda ahlâk felsefesi ile ilgili kavramlar olarak görüldüğü ve bunların insanın yetkinleşmesi açısından başlıca olumsuz durumları ifade ettiği sonucuna ulaşılmıştır.
dc.language.isotur
dc.subjectDİN
dc.subjectSosyal ve Beşeri Bilimler
dc.subjectİlahiyat
dc.subjectDini çalışmalar
dc.subjectSosyal Bilimler ve Beşeri Bilimler
dc.subjectSosyal Bilimler (SOC)
dc.subjectSanat ve Beşeri Bilimler
dc.subjectSanat ve Beşeri Bilimler (AHCI)
dc.titleİNSANIN YETKİNLEŞMESİNİN ÖNÜNDEKİ NEFSÂNÎ ENGELLER: BURSEVÎ ÖRNEĞİNDE BİR İNCELEME
dc.typeMakale
dc.relation.journalBozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
dc.contributor.departmentİstanbul Üniversitesi , İlahiyat Fakültesi , Felsefe ve Din Bilimleri Bölüm
dc.identifier.volume23
dc.identifier.startpage97
dc.identifier.endpage119
dc.contributor.firstauthorID4515087


Bu öğenin dosyaları:

DosyalarBoyutBiçimGöster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster