Huruf-Notaların, Ney Esas Alınarak, Dizek Yazımında Doğru İfade Edilmesi
Abstract
Türk Makam müzigˆi, Osmanlı kültüründen devralınan köklü bir sanat mirasıdır. Bu seçkin müzik türüne mahsus ‘perdeler sistemi’ ve ‘tarihsel notasyonlar’, nazari bas¸yapıtlarımız ıs¸ıgˆında açıklanabilmeli ve tutarlı bir egˆitim metodolojisine raptedilebilmelidir. Dizek (porte) yazımına geçis¸te, ‘perdeler sisteminin’ sakat yorumlanması ve bas¸lı bas¸ına bir müzik dili olan Batı notasının – bilhassa diyapazonun ve arızi is¸aretlerin çarpık belirlenmesi sebebiyle – tahrif edilmesi, Makam müzigˆi egˆitiminde içinden kolay çıkılamaz kargas¸alar meydana getirmis¸tir. Oysa, Kantemir, Ebced ve Hamparsum adlı tarihsel huruf-notalar etraflıca irdelenmeden Türk Makam müzigˆinin perde dokusunu sagˆlıklı anlamak mümkün degˆildir. Bu bildiride, huruf- notalar, kadim bir çalgı sayılan ve ‘perdeler sistemini’ dogˆallıkla bünyesinde ihtiva eden ney üzerinden kars¸ılas¸tırmalı biçimde açıklanacak ve Batı dizek yazımı kaidelerine uygun olarak notalandırılacaktır.
URI
http://hdl.handle.net/20.500.12627/126382http://www.ozanyarman.com/files/muziktetemsil_neyvehurufnotalar.pdf
Collections
- Bildiri [64839]