Show simple item record

dc.contributor.authorMidilli, Muhammet Enes
dc.date.accessioned2021-12-10T11:24:49Z
dc.date.available2021-12-10T11:24:49Z
dc.identifier.citationMidilli M. E. , "Zâviye Nedir? Memlük Kahiresi’nde Bir İlim Kurumu Olarak İmam Şâfiî Zâviyesi ve Müderrisleri", Memlükler Dönemi İlim Geleneği - I, İstanbul, Türkiye, 28 - 29 Eylül 2021, ss.46-47
dc.identifier.otherav_7c5b04fc-e116-4c38-868d-506f75d9956d
dc.identifier.othervv_1032021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12627/171856
dc.identifier.urihttps://youtu.be/Se37MuaiX1I
dc.description.abstractBilginin hocadan talebeye ve nesilden nesle aktarılma sürecinde camilerde kurulan ilim halkaları İslam tarihinin ilk dönemlerinden itibaren belirleyici bir role sahip olmuştur. Mısır’da fethin akabinde inşa edilen ilk cami olan Amr b. Âs Camii’nde başta Şâfiî ve talebeleri olmak üzere hicrî ilk asırlardan itibaren önemli âlimler ilim halkaları kurmuşlardır. 6. (12.) yüzyıldan itibaren Mısır’da medreseler inşa edilmeye başlanmış, Memlükler döneminde medresenin yanında vakıfla desteklenen ve ulemâya tahsisat sunan cami, dârülhadîs, cami-medrese, hankâh-medrese, cami-hankâh-medrese şeklinde isimlendirilebilecek çeşitli ilim kurumları ortaya çıkmıştır. Literatürde daha ziyade bir sûfî müessesesi olarak bilinen zâviye, zaman zaman hankâh ve ribatla aynı yapıya işaret etmekle birlikte daha ziyade şehir merkezlerinin dışında ve geçiş güzergâhlarında kurulan, hankâha kıyasla mimari ve teşkilatlanma bakımından daha mütevazı olan sûfî kurumlarını ifade etmektedir. Bununla birlikte Mısır ve Bilâdüşşam’da Emeviyye ve Amr b. Âs camileri başta olmak üzere çeşitli camilerin içerisinde vakıfla desteklenen derslerin yapıldığı ve müderrisine düzenli tahsisat sunan müesseseleri ifade etmek üzere de zâviye terimi kullanılmıştır. Bu tebliğ Amr b. Âs Camii’nde bulunan sekiz zaviyeyi ve bunların en önemlisi olan İmam Şâfiî Zâviyesi’ni veya bir diğer ismiyle Haşşâbiyye Zâviyesi’ni ele almaktadır. Şâfiî’nin tedris faaliyetini yürüttüğü mekân olarak bilinen bu zâviye önceleri sadece bir ilim halkasının sürdürüldüğü ders mekânını ifade ederken 6. (12.) yüzyılın sonunda vakıfla desteklenen bir ilim kurumunu ifade eder hale gelmiştir. Zâviyenin vakfiyesinde müderrisliğin Mısır’da Şâfiî fıkhının en yetkin ismine verilmesi şart koşulmuş, Memlükler dönemi boyunca başta Benî Cemâa, Sübkî ve Bulkînî ailesinin mensupları olmak üzere Kahire’nin Şâfiî kâdılkudâtları ve önde gelen Şâfiî fakihleri zâviyenin müderrislik kadrosunda görev yapmışlardır.
dc.language.isoeng
dc.subjectTarih
dc.subjectOrtaçağ Tarihi
dc.subjectİlahiyat
dc.subjectİslam Hukuku
dc.subjectİslam Tarihi-İslam Uygarlığı ve Kültürü
dc.subjectİslam Tarihi
dc.subjectHistory
dc.subjectReligious Studies
dc.subjectTARİHÇE
dc.subjectSocial Sciences & Humanities
dc.subjectSosyal ve Beşeri Bilimler
dc.subjectDİN
dc.subjectSanat ve Beşeri Bilimler
dc.subjectSosyal Bilimler (SOC)
dc.subjectSanat ve Beşeri Bilimler (AHCI)
dc.titleZâviye Nedir? Memlük Kahiresi’nde Bir İlim Kurumu Olarak İmam Şâfiî Zâviyesi ve Müderrisleri
dc.typeBildiri
dc.contributor.departmentİstanbul Üniversitesi , İlahiyat Fakültesi , İslam Tarihi Ve Sanatları Bölüm
dc.contributor.firstauthorID2737368


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record