Show simple item record

dc.contributor.authorSağır, Güner
dc.date.accessioned2022-02-18T10:32:27Z
dc.date.available2022-02-18T10:32:27Z
dc.identifier.citationSağır G., Ortaçağ Ermeni Dini Mimarisinde Bir Kadın Bani: Prenses Maryam, "Zaman, Mekan, Kadın", Dilek Maktal Canko,Zeynep Türkyılmaz,Lale Barçın Aka,Sinem Utanır Altay, Editör, Ege Üniversitesi Rektörlüğü Basımevi Müdürlüğü, İzmir, ss.47-65, 2021
dc.identifier.otherav_a5f72356-8a84-440a-a737-bbb1f0317f23
dc.identifier.othervv_1032021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12627/179448
dc.identifier.urihttps://avesis.istanbul.edu.tr/api/publication/a5f72356-8a84-440a-a737-bbb1f0317f23/file
dc.description.abstractOrtaçağ Ermeni dini mimarisinde kadın baniler ve inşa ettirdikleri yapılar üzerine devam eden bir çalışmanın parçası olarak metinde, 9. yüzyılın ikinci yarısından itibaren inşa ettirdiği yapılarla öne çıkan Prenses Mariam ele alınacaktır. Ermeni Kralı I. Aşot Bagratuni’nin kızı, Kral I. Simbat’ın kız kardeşi, Sünik Prensi Vasak’ın karısı olan Prenses Mariam’ın her biri Sevan Gölü kenarında olan Sevanavank ve Şoğakavank Manastırlarını kurdurduğu, Vanevan Manastırı’nın da kurulmasında katkısı olduğu, döneme ait yazılı kaynaklardan ve kitabelerden bilinmektedir. Bu manastırlardan Sevan’da Surp Arak’elorts Kilisesi ve Surp Asdvadzadzin Kilisesi, Şoğakavank’ta Surp Bedros Kilisesi bizzat prenses tarafından inşa ettirilmiştir. Vanevan Manastırı’ndaki Surp Krikor Lusavoriç Kilisesi ise Prenses Mariam’in denetimi ve gözetiminde kardeşi Sepuh tarafından yaptırılmıştır. Prenses tarafından yaptırılan bu kiliseler, özellikle Sevan Manastırı’ndakiler, Ermeni mimarisinde Sünik ekolünün başlangıcı olarak kabul edilir. Bu çerçevede ele alınan metinde ilk olarak genel bir giriş yapılmış, dönem kaynaklarında Prenses Mariam hakkında erişilen bilgiler aktarılmış, yaşadığı Sünik bölgesinin askeri ve siyasi ortamına da yeri geldikçe değinilmiş ve inşa ettirdiği yapılar belirtilmiştir. Ardından Prenses tarafından inşa ettirilen manastırlar mimari olarak kısaca tanıtılmış, varsa, Mariam’ın adının geçtiği yapı kitabelerine de metinde yer verilmiştir. Son olarak da Prenses Mariam odaklı olarak Sünik ekolüne değinilmiş ve Ortaçağ Ermeni dini mimarisinde kadın banilerle ilgili genel bir değerlendirme yapılmıştır.
dc.language.isoeng
dc.publisherEge Üniversitesi Rektörlüğü Basımevi Müdürlüğü
dc.subjectSanat Tarihi
dc.subjectBizans Sanatı
dc.subjectHistory
dc.subjectArcheology (arts and humanities)
dc.subjectArcheology
dc.subjectSocial Sciences & Humanities
dc.subjectArkeoloji ve Sanat Tarihi
dc.subjectARKEOLOJİ
dc.subjectSanat ve Beşeri Bilimler
dc.subjectSosyal Bilimler (SOC)
dc.subjectSanat ve Beşeri Bilimler (AHCI)
dc.subjectSosyal ve Beşeri Bilimler
dc.subjectTARİHÇE
dc.titleZaman, Mekan, Kadın
dc.typeKitapta Bölüm
dc.contributor.departmentİstanbul Üniversitesi , Edebiyat Fakültesi , Müzecilik Bölümü
dc.contributor.firstauthorID3389073


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record