Show simple item record

dc.contributor.authorEskin, Ümit
dc.date.accessioned2022-07-04T15:58:24Z
dc.date.available2022-07-04T15:58:24Z
dc.identifier.citationEskin Ü., "Mecmau't-Tevârîh (Nasûh)", Ahmet Yesevi Üniversitesi, ss.1, 2022
dc.identifier.otherav_cceca88b-7e90-4f96-b9e0-bd77bd99b823
dc.identifier.othervv_1032021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12627/184724
dc.identifier.urihttps://avesis.istanbul.edu.tr/api/publication/cceca88b-7e90-4f96-b9e0-bd77bd99b823/file
dc.description.abstractTaberî’nin (ö. 923)Târîhu’l-Ümem ve’l-Mülûkadlı Arapça genel tarih eserinin Matrakçı Nasûh tarafından yapılan manzum-mensur tercümesi. Matrakçı; nakkaşlık, hattatlık ve silahşorlüğünün yanında tarih alanında verdiği eserlerle temayüz etmiştir (Atasoy 2015: 14-15). Matrakçı’nın Kanûnî Sultan Süleyman’ın (1520-1566) emriyle yazdığıMecmau’t-Tevârîhadlı tercümesi,Taberî Tarihi’nin muhtasar tercümesini içermekle beraber yapılan tashih, ilâve ve zeyillerle Osmanlı dönemini de ihtiva edecek şekilde düzenlenmiştir (Saraç 2016: 1090). Eser bu haliyle tercüme olmaktan çıkmış ve ilaveli tercüme-zeyl şeklinde yeni bir mahiyet kazanmıştır (Yurdaydın 1965: 23-48, Babinger 1992: 74-75).Eserin yazma halde bulunan üç cildi günümüze ulaşmıştır: Avusturya Milli Kütüphanesi’nde bulunan eserin birinci cildi, (Viyana Nationalbibliothek, Cod. Mixt. nu. 999, 1187) yaratılıştan başlamakta ve Hz. Süleyman’ın vefatına kadarki tarihi olayları anlatmaktadır. Paris’te bulunan ikinci cildi (Fransa Milli Kütüphanesi, Türkçe Yazmalar, nu. 50.), İran’da hüküm süren Keyânîler’in Hükümdarı Keykubad döneminden, Sâsânî Kisra’sı Nûşîrevân (531-579) zamanına kadarki hadiselere ayrılmıştır. İstanbul’da bulunan üçüncü cildi (Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi, Fatih Koleksiyonu, nu. 4278) ise Hz. Muhammed’in doğumundan başlamakta Ertuğrul Gazi (ö.1282) devrinde Karacahisar’ın ele geçirilmesine kadarki dönemde vuku bulan hadislerle son bulmaktadır.Eserin müstakil olarak dördüncü cildi günümüze ulaşmamakla beraber Osmanlı dönemini anlatan müstakil bir cildin olabileceği de araştırmacılar tarafından ifade edilmektedir (Yurdaydın 2003: 144, Erkan 2011: 186). Nitekim bu ihtimal; Matrakçı’nınTârîh-i Sultân Bâyezid ve Sultân Selîm, Süleymannâme, Mecmû-ı Menâzil, Fetihnâme-i Karaboğdan, Târîh-i Feth-i Şikloşgibi telifatının aslındaMecmau’t-Tevârîh’e ait son cildin parçaları şeklinde yazılmış olma ihtimalini akla getirmektedir. Matrakçı’nın bu eseri, İslam tarih yazıcılığının en önemli kaynaklarından olanTaberî Tarihi’nin tercümesini içermesinin yanında, üçüncü cildinde Türkler’in kökenine, Gazneliler’e, Büyük Selçuklular’a, Anadolu Selçukluları’na, Osmanlı Beyliği’nin ortaya çıkışına ve Ertuğrul Gazi zamanında Karacahisar’ın ele geçirilmesine dair konular hakkında anekdotlar nakletmesi açısından önem taşır. Ayrıca Matrakçı eserini, Rüstem Paşa’nın (ö.1561) emriyleCâmiu’t-Tevârîhadıyla üç cilt olarak ihtisar ederek daha sade bir üslupla kaleme almış ve ona ithaf etmiştir (İnan 2021: 16-17).
dc.language.isotur
dc.publisherAhmet Yesevi Üniversitesi
dc.subjectSocial Sciences & Humanities
dc.subjectSosyal ve Beşeri Bilimler
dc.subjectTarih
dc.subjectHistory
dc.subjectTARİHÇE
dc.subjectSanat ve Beşeri Bilimler
dc.subjectSosyal Bilimler (SOC)
dc.subjectSanat ve Beşeri Bilimler (AHCI)
dc.titleMecmau't-Tevârîh (Nasûh)
dc.typeAnsiklopedide Konu
dc.contributor.departmentİstanbul Üniversitesi , İlahiyat Fakültesi , İslam Tarihi Ve Sanatları Bölüm
dc.contributor.firstauthorID3433258


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record