Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorKaya, Veysel
dc.date.accessioned2023-10-10T10:42:34Z
dc.date.available2023-10-10T10:42:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationKaya V., "Fahrüddin Râzî’ye Göre Kelâmın Aklî Konuları İspatta Kullandığı Öncüller", Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt.10, sa.2, ss.396-418, 2023
dc.identifier.othervv_1032021
dc.identifier.otherav_0a745d03-22ad-43ae-97fc-fdad223212e0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12627/189456
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.51702/esoguifd.1297624
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/esoguifd/issue/79810/1297624
dc.description.abstractKelâm disiplini, klasik metinlerde dinî akideleri ispat niteliği ile tanımlanır. İspatın ne olduğuna dair bir açıklama, kendinden önceki gelenekleri metodoloji açısından bir değerlendirmeye tabi tutan Fahrüddin Râzî tarafından gündeme getirilmiştir. Kitâbü’l-Erbâ‘în’in son bölümündeki sunuma göre kelâmın aklî konuları ispatta kullandığı üç temel öncül bulunmaktadır. Bunlar, Râzî’nin isimlendirmesiyle nefy-ispat, kemal-noksan ve vücup-imkân öncülleridir. Fahrüddin Râzî nefy ve ispat öncülünü, kelam ve felsefe önermelerinin temelini oluşturan tasavvur ve tasdik kavramlarıyla doğrudan ilişkili olarak inleler. Diğer taraftan kelâmcı ve felsefecilerin birçok görüşlerini dayandırdıkları bir başka öncül, kemâl ve noksan öncülüdür. Bu öncüle dayanarak kelâmcılar kemâl sıfatlarının Allah hakkında zorunlu olduğunu, noksan sıfatlarının ise Allah’tan nefyedilmesi gerektiğini söylemişlerdir. Vücup ve imkân öncülü ise Râzî’nin tanımlamasına göre şeref ve yükseklikte son derecededir ve akıl sahiplerinin akıllarının ulaştığı son noktadır. Râzî’nin felsefe-kelâm arasını birleştirme gayretleri, İbn Sînâ’nın açıklamaları çerçevesinde bu öncül bağlamında ortaya çıkmaktadır.Bu çalışmada Râzî’nin el-Erba‘în eserinde özet olarak belirttiği öncüller, diğer eserlerinde önce çıkan bazı açıklamalar ve bağlamlar dikkate alınarak değerlendirilecek ve Râzî’nin bu öncülleri başlıca hangi kelâmî bağlamlarda kullandığı tespit edilmeye çalışılacaktır. Râzî’nin külliyatı çok geniş bir yelpazeyi kapsadığı için, hayatının son dönemde yazdığı ve kendi nihâî kanaatlerini göstermesi açısından bir bakıma İslam bilimlerine bütüncül bakış açısını sergilediği Mefâtîhü’l-Gayb’ındaki yorumlarına hususi atıflarda bulunulacaktır.
dc.language.isotur
dc.subjectDini çalışmalar
dc.subjectSosyal Bilimler ve Beşeri Bilimler
dc.subjectİlahiyat
dc.subjectSosyal ve Beşeri Bilimler
dc.subjectDİN
dc.subjectSanat ve Beşeri Bilimler
dc.subjectSosyal Bilimler (SOC)
dc.subjectSanat ve Beşeri Bilimler (AHCI)
dc.titleFahrüddin Râzî’ye Göre Kelâmın Aklî Konuları İspatta Kullandığı Öncüller
dc.typeMakale
dc.relation.journalEskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
dc.contributor.departmentİstanbul Üniversitesi , İlahiyat Fakültesi , Felsefe Ve Din Bilimleri Bölüm
dc.identifier.volume10
dc.identifier.issue2
dc.identifier.startpage396
dc.identifier.endpage418
dc.contributor.firstauthorID4552218


Bu öğenin dosyaları:

DosyalarBoyutBiçimGöster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster