Show simple item record

dc.contributor.authorSunar, Hatice Şebnem
dc.date.accessioned2021-03-02T16:02:02Z
dc.date.available2021-03-02T16:02:02Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationSunar H. Ş. , "Olimpia, Frankenstein'ın Yaratığı ve Diğerleri: Posthümanizmin Yazınsal Kaynakları", Alman Dili ve Edebiyatı Dergisi - Studien zur deutschen Sprache und Literatur, sa.44, ss.23-39, 2020
dc.identifier.othervv_1032021
dc.identifier.otherav_0bacb469-7ff2-44ab-804a-0559baffa486
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12627/2121
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.26650/sdsl2020-0011
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/issue-full-file/58665
dc.description.abstractBatılı kültür üretiminde makineler, robotlar ve androidler, çoğu zaman posthümanist söylemle doğrudan ilişkilendirilen yüksek teknolojinin ürünü değildir. Batı’nın kültür tarihi boyunca bu tür örneklerle karşılaşmak mümkündür. Yahudi mitolojisinin golemi, Aydınlanma materyalizminin etkisiyle şekillenen mekanik bebekler ya da satranç oynayan Türk gibi otomatlar, günümüzün posthümanist söylemini önceleyen örnekler olarak karşımıza çıkarlar. Bu örneklerin ortak özelliği, insanın imgesinden hareket etmeleri ve insana öykünmeleridir. Yine de bunlar, Aydınlanmacı düşüncenin insana bahşettiği en temel özellikten yoksundur: Özne statüsü ve kendi tarihlerinin kahramanı olma arzusu, gücü ya da iradesi, bu saydığımız figürlere yabancıdır. Bununla birlikte 18. yüzyıl düşüncesinin posthümanist söylemine edebiyatta Aydınlanma değil Romantizm kaynaklık eder. Bu çalışma, Aydınlanmacı düşünceye Romantik edebiyatın verdiği posthümanist yanıtların izini sürecektir. Freud’un “tekinsiz” okumasıyla da tanıdığımız E.T.A. Hoffmann’ın Kum Adam’ındaki (1816) otomat Olimpia ya da Mary Shelley’nin Frankenstein’ındaki (1818) isimsiz yaratık gibi figürler bu kapsamda değerlendirilirler ve Romantizmin yapay insan motifini öne çıkarırlar. Bu dönemin edebiyatında beden bulan otomatlar, golemler, homunkulüsler, androidler hep aynı eksende devinirler ve kimi zaman yaratıcıları insanın kontrolünden çıksalar da, aslında kültürel öncüllerinin kaderini paylaşırlar: Ya yaratıcıları tarafından özne statüsünden yoksun bırakılırlar ya da ters tepen bir insanı iyileştirme çabasının ürünü olarak kötünün tarafında konumlandırılırlar. Her iki durumda da insanın ötekisi olarak kalmaya mahkûm edilirler.Anahtar Kelimeler: Frankenstein, Mary Shelley, Kum Adam, E.T.A. Hoffmann, posthümanizm
dc.language.isoeng
dc.subjectBatı Dilleri ve Edebiyatları
dc.subjectAlman Dili ve Edebiyatı
dc.subjectİngiliz Dili ve Edebiyatı
dc.subjectLiterature and Literary Theory
dc.subjectSocial Sciences & Humanities
dc.subjectSosyal ve Beşeri Bilimler
dc.subjectDil ve Edebiyat
dc.subjectEDEBİYAT
dc.subjectEDEBİYAT, İNGİLİZCE
dc.subjectEDEBİYAT, ALMANCA, DUTCH, SCANDINAVIAN
dc.subjectSanat ve Beşeri Bilimler
dc.subjectSosyal Bilimler (SOC)
dc.subjectSanat ve Beşeri Bilimler (AHCI)
dc.titleOlimpia, Frankenstein'ın Yaratığı ve Diğerleri: Posthümanizmin Yazınsal Kaynakları
dc.typeMakale
dc.relation.journalAlman Dili ve Edebiyatı Dergisi - Studien zur deutschen Sprache und Literatur
dc.contributor.departmentİstanbul Üniversitesi , Edebiyat Fakültesi , Batı Dilleri ve Edebiyatları Bölümü
dc.identifier.issue44
dc.identifier.startpage23
dc.identifier.endpage39
dc.contributor.firstauthorID2488518


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record