The Deadlock Of Nation-State: The Problem Of Nationalısation Of Music During The Early Republican Era in Turkey
Özet
1930’ların ilk yarısından itibaren Türkiye’de de Cumhuriyet’in kültürel planlamacılığı ve ulusal kültür yaratma hedefleri arasında müzik politikaları dikkat çekici bir şekilde dönüştü. Yeni rejimin gelenekle olan mesafeli ilişkisi ve Tanzimat’tan gelen sürecin de etkisiyle müzik Batılı ancak ulusal karakterde şekillendirilmeye çalışıldı. Bu dönem aydınları arasında, devletin resmi politikalarında, radyo yayıncılığında ve eğitimde müzik konusunda canlı bir tartışma ortamı oluştu. Aslında bu ortam 19. yüzyılın ikinci yarısından itibaren daha belirgin hale gelen kültürel dönüşümler üzerinden bir hesaplaşmayı beraberinde getirmekteydi. Bizzat Mustafa Kemal’in tavrında yansıyan yeni ve ulusal karakterde bir müzik arayışı yeni toplumun inşa sürecinde müziği kültür alanındaki en simgesel unsur haline getirdi. Dönemin metinlerinde “müzik devrimi” ifadesiyle karşılık bulan resmi politikalar müzik yaşamı üzerinde köklü etkiler bıraktı. Bu makalede erken Cumhuriyet’in ulusal müzik inşa süreci, bunun araçları ve toplumsal yansımaları ele alınacaktır. Söz konusu süreç 20. yüzyılda milliyetçiliğin kültürel kurumlar üzerindeki dönüştürücü etkisini dikkate alarak değerlendirilecektir.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/20.500.12627/21481http://www.rastmd.com/FileUpload/bs473224/File/2_-the_deadlock_of_nation_state.pdf
Koleksiyonlar
- Makale [92796]