dc.contributor.author | Altun, Gül Cevahir | |
dc.date.accessioned | 2021-03-02T16:12:38Z | |
dc.date.available | 2021-03-02T16:12:38Z | |
dc.identifier.citation | Altun G. C. , "Rembrandt'a Stüdyodan Bakmak: 17. Yüzyıl Hollanda Sanatında Özgün Bir Üretim Mekanı", 24. Uluslararası Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu, Nevşehir, Türkiye, 7 - 09 Ekim 2020, ss.76-78 | |
dc.identifier.other | av_e6dd0d57-61d5-4950-bd5f-6ea11dd69c15 | |
dc.identifier.other | vv_1032021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12627/2548 | |
dc.identifier.uri | http://acikerisim.nevsehir.edu.tr/xmlui/handle/20.500.11787/692 | |
dc.description.abstract | Hollanda Altın Çağı'nda ticaretle zenginleşen kentli tüccar (burgher) sınıfın
yükselişiyle, sanat yapıtına sahip olma arzusu toplumun geniş kesimlerine yayılmış ve
Hollanda’da giderek büyüyen bir sanat pazarı oluşmuştur. Bu talebi karşılamak üzere yoğun bir
üretim faaliyetinin gerçekleştiği sanatçı stüdyoları (schilderkamer) 17. yüzyıl Hollanda Sanatı
araştırmacıları için önemli bir araştırma alanı olarak belirmiştir. Lonca kayıtları, sanatçı
biyografileri ve envanter kayıtları gibi birincil kaynaklardan edinilen bilgilerin ortaya koyduğu
sosyo ekonomik tablonun yanı sıra stüdyo, yapıtın üretildiği fiziki mekanın sınırlarını aşarak
ressamın tuvaline de uzanmıştır. Sanatçılar arasında artan rekabetin etkisiyle özgün ve yetkin
sanatçı kimliğinin sergilenme ihtiyacına olanak tanıyan “Stüdyosunda Sanatçı” betimleri 17.
yüzyıl Hollanda resminde bir janra dönüşerek ressamlar tarafından başlı başına bir tema olarak
ele alınmıştır.
17. yüzyılda tüm Hollanda içinde kentli nüfusun en kalabalık olduğu şehir olarak
Amsterdam sahip olduğu ekonomik imkânlar ve ülkeler arası bağlantılar ağıyla genç ressamlar
için bir çekim merkezine dönüşmüştür. Rembrandt da memleketi Leiden’daki ilk stüdyo
deneyiminin ardından Amsterdam’a taşınmış, 1639’da kentin yükselen bölgesi St.
Antoniesbreestraat’da satın aldığı ve 1656’daki iflasına kadar sanat kariyerinin en parlak
dönemini geçirdiği evi kapsamlı bir stüdyo olarak kullanmıştır. Rembrandt henüz kariyerinin
başındayken farklı şehirlerdeki ustaların yanında çıraklık eğitimini tamamlayan ressamların,
sanatçının yanında kalfalık ya da stüdyo asistanlığı yaparak daha fazlasını öğrenmek istedikleri
prestijli bir usta olarak ün kazanmıştır. Rembrandt’ın özgün fırçası kadar bir eğitmen olarak
uyguladığı gelenek dışı stüdyo modeli de bu başarısında rol oynamıştır. Grand Tour geleneğinin
bir uzantısı olarak genç ressamın eğitiminin son basamağında yer alan İtalya deneyimi
karşısında kendi stüdyosunu eşdeğer bir alternatif olarak görmesi, Rönesans ustalarının
yapıtlarını kopyalama yöntemiyle etüt etme yerine kendi ders materyallerini hazırlaması,
öğrencilerin yalnız çalışabilmeleri için evinde fiziki mekân bölmeleri oluşturması gibi
uygulamalar bu modelin özellikleri arasında sayılabilir. Bunlar arasında, Svetlana Alpers’in
öncüsü olmayan bir yaklaşım olarak değerlendirdiği ve narrative drawing olarak adlandırdığı
teknik ayrıca öne çıkar. Kutsal Kitap öykülerinin resmedilmeden önce öğrenciler tarafından bir
tiyatro oyunu gibi canlandırıldığını öne süren bu uygulamayla öyküde yer alan figürlerin jest
ve mimiklerinin tuval yüzeyine en iyi şekilde aktarılması hedeflenmiştir. Dönemin yaygın
77
stüdyo işleyişi ile Rembrandt stüdyosuna özgü dinamiklerin değerlendirileceği bu bildiride
sanat ve yaşamın güçlü bir kesişimini örnekleyen Amsterdam stüdyosunun sanatçının
yaşamından biyografik kayıtlar eşliğinde ele alınması amaçlanmaktadır. | |
dc.language.iso | eng | |
dc.subject | Museology | |
dc.subject | Visual Arts and Performing Arts | |
dc.subject | Social Sciences & Humanities | |
dc.subject | Sosyal ve Beşeri Bilimler | |
dc.subject | Sanat | |
dc.subject | SANAT | |
dc.subject | Sanat ve Beşeri Bilimler | |
dc.subject | Sosyal Bilimler (SOC) | |
dc.subject | Sanat ve Beşeri Bilimler (AHCI) | |
dc.title | Rembrandt'a Stüdyodan Bakmak: 17. Yüzyıl Hollanda Sanatında Özgün Bir Üretim Mekanı | |
dc.type | Bildiri | |
dc.contributor.department | İstanbul Üniversitesi , Edebiyat Fakültesi , Sanat Tarihi Bölümü | |
dc.contributor.firstauthorID | 2483974 | |