Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorKarabulut, Tufan
dc.date.accessioned2021-03-02T18:08:55Z
dc.date.available2021-03-02T18:08:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationKarabulut T., "Gerçeğin Yeniden İnşasında Tiyatroda Gündelik Dilin Kullanımı", Medeniyet Sanat Dergisi, cilt.6, ss.27-43, 2020
dc.identifier.othervv_1032021
dc.identifier.otherav_a0c25501-3dcc-4010-8014-936bd6661f5c
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12627/4599
dc.identifier.urihttps://avesis.istanbul.edu.tr/api/publication/a0c25501-3dcc-4010-8014-936bd6661f5c/file
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.713710
dc.description.abstractAntik Yunan tiyatrosundan başlayarak 18. yüzyıla kadar uzanan süreçte, tiyatronun dili şiirsel ve ölçülüdür. Tragedyaların düzyazı diliyle yazılması gerektiğine dair ilk ciddi tartışmalar Fransa’da Trublet, Fontenelle ve La Motte gibi yazarlar tarafından ortaya atılır. Ama bu konuda asıl büyük etkiyi İngiliz oyun yazarı George Lillo’nun 1731’de yazdığı The London Merchant (Londra Taciri) adlı eseri yapar. Lillo’nun bu girişimi, Diderot ve Lessing’in çabalarıyla Kıta Avrupası’nda harekete geçirici bir etkiye sahip olur. Dram sanatındaki bu düşünsel ve yazınsal dönüşümün temelinde burjuva sınıf bilincinin gelişimi yatar. Orta sınıf seyirci tiyatroda üstün trajik kahramanları izlemek yerine kendi yaşamından günlük olayları ve sıradan kişileri görmeyi daha gerçekçi bulur. Böylelikle tiyatro sanatında kendine özgü yeni bir biçim ve anlatım tarzı yaratan burjuva sınıfı, oyun yazımında da gündelik dilin kullanılmasıyla tiyatroya farklı bir gerçeklik algısı kazandırır. 19. yüzyıla gelindiğinde realizmin ve natüralizmin etkisiyle tiyatronun hakîm dilinin düzyazı olduğu görülür. Bu makalede, öncelikle, oyun yazımında koşuk dilinden düzyazı diline geçişin tarihsel süreci incelenmiş, ardından da tiyatroda gündelik dilin kullanımının gerçeklik algısına katkıları değerlendirilmiştir. Son olarak, diyalog yazımının geçirdiği bu değişimle düzyazı dilinin tiyatro-edebiyat ilişkisine kazandırıp kaybettirdikleri üzerinde durulmuştur.
dc.language.isoeng
dc.subjectTiyatro
dc.subjectMuseology
dc.subjectVisual Arts and Performing Arts
dc.subjectSocial Sciences & Humanities
dc.subjectSanat
dc.subjectSahne ve Görüntü Sanatları
dc.subjectSosyal ve Beşeri Bilimler
dc.subjectSANAT
dc.subjectTİYATRO
dc.subjectSanat ve Beşeri Bilimler
dc.subjectSosyal Bilimler (SOC)
dc.subjectSanat ve Beşeri Bilimler (AHCI)
dc.titleGerçeğin Yeniden İnşasında Tiyatroda Gündelik Dilin Kullanımı
dc.typeMakale
dc.relation.journalMedeniyet Sanat Dergisi
dc.contributor.departmentİstanbul Üniversitesi , Devlet Konservatuvarı , Sahne Sanatları Bölümü
dc.identifier.volume6
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage27
dc.identifier.endpage43
dc.contributor.firstauthorID2484224


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster